TRANSAT architekti / Petr Všetečka, Robert Václavík, Karel Menšík, Tereza Novotná
Společnost pro obnovu automatických mlýnů v Pardubicích (Metrostav a.s.+ Chládek a Tintěra, a.s.)
Lokalita
areál Automatických mlýnů bratří Winternitzů u řeky Chrudimky / ukončení výroby v r. 2012 / od r. 2015 v majetku M. a L. Smetanových, měnících areál na nový veřejný prostor města / v r. 2017 generel zámku s doporučením přesunu krajské galerie ze zámku do mlýnů (J. Pleskot, L. Lábus a P. Všetečka) / v r. 2018 prodej hlavní budovy Pardubickému kraji
Zadání
proměna na krajskou galerii umění / dispozice podporující vztahy areálu a centra / prostupnost k řece / zachování ukázek technologií mlýna / ponechání severní přístavby pro rozvoj galerie
Architektura
výrazná dominanta města z období rané moderny od Josefa Gočára z let 1910-11, rozšířená v letech 1920-24 / renovován vnější vzhled, odstraněny přístavky / nové propojení nábřeží s nádvořím dvěma pasážemi se vstupy do galerie / transformován vnitřní prostorový plán horizontál a vertikál / do pětipodlažní dřevěné mlýnice umístěny vstupní hala a expozice / okna na východní straně zaslepena a nahrazena střešními světlíky / železobetonové části domu využity pro úložiště sbírek, výstavní kabinety a zázemí / sousední objekt Gočárova sila propojený obloukovým mostem není součástí galerie
Konstrukce a technologie
přiznán původní konstrukční systém - cihla, ocel, dřevo, beton / ocelová konstrukce protipožárně opláštěna a kapotována kovem / vnitřní zateplení stěn kalcium-silikátem s akumulační přizdívkou, zateplení zhlaví trámů a střech z pěnoskla / střechy nesoucí prvky klimatizace zapuštěny pod úroveň atik / nové schodiště z vyřezaných stropních trámů / na původní místo navráceno Gočárovo kamenné schodiště / původní okna doplněna vnitřními z nerezi / variabilita přirozeného a umělého osvětlení, bez přímého oslunění interiéru / možnost větrání okny a světlíky / kombinace více druhů vytápění, větrání, chlazení, hašení / kapalinové rozvody vyloučeny z expozic a depozitářů / součástí parteru a interiéru jsou technologické relikty mlýna