Prezentace projektu proběhne
Přejít do místnosti

Přístavba základní a mateřské školy ve Studenci

Ateliér a jména autorů

Bc. Adam Cigler, Ing. Martin Junek

Typ projektu
Novostavba
místo realizace
Studenec 367, 512 33 Studenec
investor
Obec Studenec
dodavatel

Generální zhotovitel: Stavební společnost Hostinné s.r.o.
Monolitické konstrukce: BETOKON s.r.o.
Prefabrikované prvky: KŠ PREFA s.r.o.
Technika prostředí staveb: Elektros spol. s r.o., ŠKOP klima, s.r.o., Topenáři VOPO s.r.o.
Truhlářské výrobky, okna, dveře: Truhlářství Jon, HOGGA s.r.o., Jaroslav Olša - TRUHLÁŘSTVÍ

Datum kolaudace
05/2023
Fotograf
Tomáš Slavík
Popis hlavní myšlenky projektu

Přı́stavba ZŠ a MŠ Studenec je součástı́ sportovnı́ho a vzdělávacı́ho areálu ve Studenci a Zálesnı́ Lhotě. Svým severním průčelím společně se stávajícími budovami tvoří jakýsi polouzavřený dvůr, svým jižním průčelím pak vytváří ohraničení předprostoru Amfiteátru, venkovního jeviště, které obec i škola využívají pro pořádání různých společenských událostí. Západnı́ průčelı́ je navrženo tak, aby plně podpořilo nejlepší výhledy do zvlněné krajiny Podkrkonoší.

Budova je spojena lávkou se stávajı́cı́ budovou ZŠ a MŠ Studenec, jejı́ž nejstaršı́ část je autorskou prvotinou Karla Hubáčka. Z jeho návrhu přebı́rá prvky bohatého prosvětlenı́ chodeb i tříd, které dopřávají žákům pocit volnosti a toho, že jsou stále součástí okolí, na které se mohou do všech stran dívat.

Budova je navržena co nejúčelněji, nejhospodárněji a nejpřehledněji, zejména ve smyslu využití plochy, prostoru a vnitřního uspořádání. Cílem bylo, aby i sama budova byla pro děti v jisté míře učivem. Bohatě prosklené plochy oken jsou doplněny prvky z probarveného betonu, které odkazujı́ na červený pı́skovec, zatı́mco fialovo-šedá omı́tka evokuje barvu melafyru. Právě tyto horniny tvořı́ i podložı́ budovy. Společné prostory majı́ strohý interiér s plochami pohledového betonu. Ve třı́dách je naopak kladen důraz na přı́větivé prostředı́ pro výuku, s dřevěným obloženı́m. Hlavnı́ třı́da, která sloužı́ i jako společenský sál, nabı́zı́ velkorysý prostor s akustickým řešenı́m a různorodě tvarovanými obklady stěn.

technické informace

Budova je navržena co nejúčelněji, nejhospodárněji a nejpřehledněji, nejen ve smyslu využití plochy, prostoru a vnitřního uspořádání, ale i z hlediska náročnosti na zdroje.

Je důsledně zónována a prostory s nejmenšími energetickými nároky umisťuje do míst, kde lze očekávat větší teplené ztráty, ty, které nemají nároky na denní osvětlení a nejsou pobytové pak do podzemního podlaží. V zimním období těží zejména učebny ze solárních tepelných zisků díky svému směřování k jednotlivým světovým stranám.

Celá budova je pak ústředně nuceně větrána se zpětným získáváním tepla, kvalita vnějšího prostředí je řízena samočinně a krom vnitřní teploty sleduje i kvalitu vzduchu a množství škodlivých látek v učebnách. V letním období pak umožňuje dochlazování skrze ústřední větrání, většinu času si však vystačí s vnějším stíněním a vhodně navrženými vlastnostmi zasklení. V nejteplejších měsících roku není škola s ohledem na prázdniny pravidelně používána, čímž se nutnost dochlazování dále zmenšuje.

Dostatek denního světla snižuje nutnost dlouhodobého umělého osvětlení, pečlivě navržené akusticky pohltivé materiály zajišťují mimořádně přívětivou prostorovou akustiku učeben. Zejména v hlavní třídě, která slouží i pro společenské události jako divadlo, koncerty, přednášky apod..

Technicky je tak budova řešena tak, aby zajistila co nejvhodnější podmínky pro svůj navrhovaný účel, tedy vzdělávání, při použití co nejmenšího množství zdrojů, ať už se jedná o pořizovací či provozní náklady.

Zastavěná plocha: 570 m²
Obestavěný prostor: 5255 m³
Užitná plocha: 978 m²

Šetrnost budovy
Enviromentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu
-
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např.  splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např.  z  umyvadel a  sprch)?
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
B
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o  spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?

Další projekty