TAROS NOVA a.s. / Radek Ondruch, Aleš Gebauer, Ing. Václav Röder, Ph.D. Ing. Ondřej Orság, Ing. Jiří Kozák
TAROS NOVA a.s., Bezručova 663, 756 61 Rožnov pod Radhoštěm
V pátek 13. května 2022 byla v oblasti Králického Sněžníku v areálu Horského resortu Dolní Morava otevřena visutá lávka pro pěší Sky Bridge 721, která si získala světové prvenství a věhlas zejména díky své délce. Vyrostla během dvou let a překlenuje Mlýnské údolí ležící mezi dvěma horskými hřebeny Slamník 1110 m n. m. a Chlum 1116 m n. m. o délce 721 metrů. Běžnou chůzí se po ní dá přemístit za čas v řádu minut z jednoho kopce na druhý.
Stala se novou dominantou regionu, ačkoliv je ve skutečnosti při pohledu z dálky téměř neviditelná. Vine se jako tenká nitka pod horizontem horského hřebene, zavěšená mezi nebem a zemí, takže nijak nenarušuje pohled na krásnou okolní přírodu. Jednalo se o skutečnou výzvu, přemostit více než 700 metrů široké údolí v bezmála stometrové výšce a docílit subtilní linie lávky, která nebude narušovat siluetu horského masívu.
Sky Bridge 721 není jen stavba, ale nese v sobě „myšlenku času“. Dokonalé výhledy, adrenalin a zážitky chtěl investor obohatit také o genius loci, které místní hory ukrývají.
Proto, ve spolupráci s LESY ČR, obcí Dolní Morava a Muzeem československého opevnění z let 1935-38, vznikla originální a naučná stezka „Most času“. Stezka je doplněna naučnými panely a hrou, která se dotýká témat ochrany přírody a zejména pohybu v ní, historie a životního příběhu konkrétní rodiny z Dolní Moravy na pozadí událostí naší republiky od roku 1935 až do současnosti.
Pro tuto horskou oblast je specifická profese celníků, ale i známé pašeráctví. Určitě je zde paralela zahrnující historický systém opevnění, který je velmi unikátní a lze jej přirovnat k Maginotově linii.
Záměrem bylo vše lidem přiblížit, aby se s tímto místem mohli ztotožnit a aby si na toto místo vzpomněli při návratu domů. Místo toho, aby bylo samoúčelné by to měl být zajímavý zážitek.
Základní údaje
Délka přemostění: 721 m
Výška nad terénem: 95 m
Celková hmotnost: 234 t
Přípustná celková hmotnost 275 tun
Šířka mostovky: 1,2 m
Ze statického hlediska, je řešena jako visutá lávka zavěšená mezi dvěma pylony na šesti hlavních nosných, plně uzamčených spirálových lanech o průměru 76 mm a tažné síle každého z nich 360 tun a stabilizovaná proti větru třemi lanovými oblouky, které působí proti hlavním lanům, dopínají lávku a zároveň zmírňují boční výkyvy. Středový stabilizační oblouk je napojen na speciálně vyvinuté dopínací zařízení, které zajišťuje dopínání větrových lan, v nichž klesá předpětí v důsledku změn teplot a nahodilých zatížení.
Hlavní nosná lana jsou zakotvena do hlavních, kloubově uložených pylonů, které přenáší tahové síly z lan do zadních kotevních lan průměru, která jsou kotvena v hloubce 24 m do skalního podloží.
Byla to výzva, překonat vzdálenost více než 700 metrů, aby byla konstrukce subtilní a přitom dostatečně tuhá.
Prvním úkolem bylo nalézt nejvhodnější umístění pro vstup a výstup z lávky s minimálním výškovým rozdílem pro její pohodlnou schůdnost. Dále nalezení vhodné základní geometrie a dimenze prvků, které vzešly ze statických a dynamických výpočtů, možností výroby dílů a montáže.
Visutá lávka je vynesena šesti hlavními nosnými lany o průvěsu 30,7 m uprostřed rozpětí, které jsou kotveny do dvou ocelových pylonů ve tvaru „V“, o výšce 11,4 m a hmotnosti 54 tun.
Hlavní nosná lana mají tvar paraboly v půdorysném průmětu i bočním pohledu, čímž vzniká prostorová křivka.
Hlavní lana od pylonu směrem ke středu rozpětí přibližují k sobě, až na vzdálenost cca 2 m.
Mostovka je navržena z 244 segmentů s protiskluzovými pororošty o délce 3,0 m a šířce 1,2 m. Propojení dílů mostovky je navrženo tak, aby umožňoval volný pohyb mostovky v podélném směru při protažení hlavních lan.
Realizace technologicky náročné konstrukce kladla vysoké nároky na projektanta. Samotná výstavba byla složitá vzhledem k náročným klimatickým podmínkám, logistické dostupnosti, terénním poměrům a koordinaci výroby s realizací. V jejím průběhu byl několikrát laděn projekční návrh, montážní a předpínací postup.