Prezentace projektu proběhne
Přejít do místnosti

Výtvarné ateliéry Pedagogické fakulty MU

Ateliér a jména autorů

Michal Palaščak, spolupráce Jan Flídr, Karolína Burešová

Typ projektu
Novostavba
místo realizace
Poříčí 7, 603 00 Brno 49.187832, 16.595475
investor
Masarykova univerzita Žerotínovo náměstí 617/9 602 00 Brno
dodavatel

Stavební firma MATYÁŠ s.r.o.

Datum kolaudace
10/2023
Fotograf
studio FLUSSER
Popis hlavní myšlenky projektu

Snažili jsme se navrhnou dům u kterého by i na venek bylo patrně, že prostory uvnitř jsou věnované výtvarnému umění. . Kompozice pevných kubických objemů je abstrahována hladkým bílým povrchem.V kontrastu s okolním zástavbou je zřejmé, že se uvnitř něco nového odehrává. Otevřená dispozice nabízí světlé prostory, které fungují jako "kreativní hřiště".

technické informace

Na místě stavby byly původně tři objekty z různých dob. Odstraňovaný pavilon bývalé střelnice katedry branné výchovy, trafostanice a nově přidaný výtah obsluhující sousední historickou budovu. Kromě požadavků zadavatele návrh formovala celá škála limitních faktorů. Stavbu značně ovlivnila nutnost zachování plného provozu rozvodné stanice během výstavby. Navržená kompaktní monolitická ŽB konstrukce jako jediná nejlépe umožnila překlenutí stanice a eliminovala dopady na statiku štítové stěny historického objektu i tubusu výtahu.

Dalším limitem se ukázala nutnost zachovat hygienické standardy okolních staveb a vstup denního světla v hluboké dispozici ateliérů bez bočních oken.
Horizontální posun jednotlivých podlaží umožnil vznik střešních světlíků. Finální silueta se tvarovala podle studie denního osvětlení a proslunění bytů sousedního domu.
Členitá ortogonální hmota je abstrahována hladkou bílou broušenou omítkou a velkoplošným bezrámovým zasklením. Toto jsou jediné prvky, které se vymykají běžné stavební produkci.

Vzhledem k danému rozpočtu je zbytek stavby proveden utilitárně a záměrně všedně. Vnitřní betonové plochy v základní kvalitě jsou zceleny bílou výmalbou a epoxidovým nátěrem. Veškerá infrastruktura je napojena na stávající rozvody. Důraz byl kladen na kvalitu prostoru, rozhodně ne na materiální provedení. Byť prostory nejsou velké, svou světlostí působí nadmíru vzdušně. Milou zkušenost představuje maximálně otevřený přístup zadavatele, který se nebál netradičního konceptu.

Pedagogická fakulta tak získala dobrou architekturu za standardní náklady.

To, že studenti tráví v ateliérech mnohem více času, než vyžaduje výuka, je pro mě největší pochvalou.

Šetrnost budovy
Enviromentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu
-
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např.  splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např.  z  umyvadel a  sprch)?
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
A
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o  spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?

Další projekty