Martin Kloda, Hana Procházková
ARCHWERK.cz
V místě, které má pro Žižkov podobný potenciál jako má High Line pro New York City, jsme vytvořili nové pěší propojení dosud oddělených čtvrtí Prahy. Žižkovská Highline je veřejné dřevěné schodiště, překonávající bariéru mezi Karlínem, Žižkovem a vrchem Vítkovem.
Drobný projekt akupunkturního urbanismu jsme původně navrhli jako sezónní instalaci pro Landscape festival Praha 2018. Během nečekaných 6 let existence obhájila Žižkovská Highline doslova své „místo na mapě“ tím, že proměnila dříve vyloučenou lokalitu městské džungle v běžně používanou a navigacemi doporučovanou pěší trasu pro místní obyvatele i zahraniční návštěvníky Prahy.
A nejen to. Zpřístupnění prostoru bývalého kolejiště iniciovalo projekt oživení opuštěné tiskárny vlakových jízdenek Krenovka a její proměnu na živé kulturní a komunitní centrum. Dříve opuštěná část města se dnes stává vyhledávaným bodem na kulturní míli Prahy.
To byl nakonec asi jeden z hlavních důvodů, proč se provozovatel usedlosti Krenovka, společnost SUDOP Real, rozhodl financovat celkovou rekonstrukci Highline v trvalejším provedení a absolvovat s námi a ve spolupráci s městskou částí Žižkov a dalšími městskými institucemi náročnou proceduru legalizace objektu ve veřejném prostoru. Žižkovská Highline tak může po nepatrném faceliftu původního designu dál sloužit všem návštěvníkům Žižkova.
Ve svých design and build projektech se soustředíme na elementární konstrukční jednoduchost designu. Rádi pracujeme se dřevem ve standardních profilech a experimentujeme s principy klasického tesařství stejně jako s postupy american framingu. Velkou váhu dáváme možnosti recyklace použitého materiálu, zejména u dočasných konstrukcí. Dáváme přednost neinvazivním spojům a použití konstrukčních prvků v standardních délkách bez dalších úprav.
Celá konstrukce Highline je sestavená z modřínového prken 28/110 mm spojovaného tesařskými vruty. Spodní část překonává výškový rozdíl mezi chodníkem a opěrnou zdí, horní rameno překonává rozdíl mezi opěrnou zdí a náspem bývalé železniční trati. Mezipodesta schodiště je na úrovni cca 2,5 m, celkové převýšení je cca 5 m.Spodní schodišťová ramena podél opěrné zdi jsou nesena svislými prkny délky 3,7 m, postavenými na kamennou dlažbu chodníku. Stojící prkna tvoří zároveň zábradlí. Stupně kopírují sklon schodnice, která je kotvena do každého svislého prkna zábradlí. Schodnice a madlo zábradlí slouží jako ztužení a zavětrování. Celá konstrukce je navíc ztužena 6 příčnými rámy s úhlopříčným zavětrováním a horizontálními prkny.
Horní rameno je uloženo přímo na nakloněnou korunu opěrné zdi. Stavba využívá jeden konstrukční princip stavebnice z předem připravených opakujících se dílů z jednoho typu konstrukčního materiálu – běžného stavebního prkna.